Plein air - friluftsmåleri
Att ställa sig framför sitt motiv när man ska måla är en upplevelse för alla sinnen. Doften av solvarm barrskog, fågelsång, lekande barn, väder och vind. Ljuset är den viktigaste faktorn för mig när jag ska måla. Det är ljuset som formar färgerna och den specifika stämning som bara finns just där och då. Ljuset ändras hela tiden och man får jobba snabbt för att hinna med. Det är det som ger den särskilda energi till målningen, energin som är svår att återskapa i ateljén.
Jag målar oftast i akvarell ute men även i andra tekniker när det passar bättre. Gouache torkar snabbare och är praktiskt att använda i små format, pastellkritorna är bra på vintern när vattnet fryser. Ibland gör jag en skiss ute som jag jobbar vidare efter i ateljén, ibland gör jag klart bilden ute.
Varje målning är ett resultat av en unik stund som rymmer sin egen magi.